Friday 5 June 2009

Sampai bila....

Seringkali ku tertanya-tanya...bagaimana pandangan majikan terhadap kakitangannya. Adakah kakitangan itu berharga buat mereka atau setakat untuk menyiapkan kerja sahaja? Adakah kami di ibaratkan mesin atau robot yang tak berperasaan.

Pada hematku, kakitangan merupakan aset yang amat berharga dimana tanpa mereka syarikat tak dapat berfungsi dan tak bernyawa. Kakitangan adalah nadi penggerak dan tangkai nyawa bagi sesebuah syarikat. Tapi...adakah begitu yang difikirkan oleh majikan masakini terutamanya syarikat bumiputra. Tentunya tidak......!!!

Dari apa yang ku lihat dan ku alami sendiri, kebanyakkan syarikat anak melayu sering kali lupa diri. Mereka lupa akan pengorbanan dan kesetiaan anak-anak buahnya. Apakan tidak, selalunya perkerja melayu akan terus setia kepada majikannya seperti kesetiaan yang ditunjukkan Hang Tuah kepada Sultan Melaka tapi sayang, majikan ambil sikap acuh tak acuh dan jarang melihat mereka sebagai insan yang patut dijaga kebajikannya. Seringkali, pekerja-pekerja ini mendapat gaji lewat, adakala terpaksa menunggu berbulan bulan sebelum menerima habuan penat-lelah mereka.

Pernahkah majikan-majikan ini terfikir yang pekerja-pekerja juga mempunyai tanggung-jawab masing-masing; membayar sewa rumah, air dan letrik, kos sara hidup yang lain termasuk tambang untuk ke tempat kerja?

Malangnya, majikan-majikan ini sering berpeluk tubuh, membisu seribu bahasa dan tak mahu memberi penjelasan kepada kakitangan mereka. Bukan apa...sekurang-kurangnya berhadapanlah dengan kami dan nyatakan situasi yang sebenarnya! Ini tidak...mereka menghilangkan diri, kalau muncul pun sekadar menjadi "jack-in-the-box" sahaja! Memang mengecewakan....Tetapi kakitangan tetap setia menjalankan tugas mereka walaupun tanpa gaji. Mereka bersedih...tidak tahu dan malu nak meminta penjelasan dari majikannya...sehinggalah tinggal satu ringgit di dalam poket baru nak bertanya...itu pun dengan perasaan gusar di hati. Mengapa? Bukankah mereka berhak untuk mendapat penjelasan sepenuhnya?

Sebenarnya perasaan hormat kepada majikan masih tertanam dihati nurani mereka. Kakitangan kakitangan ini tidak mahu mengaibkan majikan mereka apatah lagi untuk menjatuhkan maruah mereka. Itulah hakikatnya!

Sebaliknya majikan ini mudah lupa daratan. Mereka bermegah bila mendapat pembayaran beratus ribu daripada pihak kontraktor utama. Selepas melangsaikan tunggakan gaji, mereka lupa untuk membuat perancangan bajet yang lebih efisien. Mereka tergesa-gesa memikirkan cara untuk membelanjakan dana yang diterima. Mereka bermula dengan menambah pintu keselamatan menggunakan sistem biometriks cap jari yang terkini dan rancangan untuk pengubah suaian pejabat. Sudahkah mereka berfikir semasak-masaknya setiap perancangan yang dibuat? Bagaimana dengan perancangan kewangan buat jangka masa terdekat, pendek dan panjang....adakah semua itu diambil kira?

Apakah pula pelan tindakan yang patut diambil untuk memastikan tiada lagi masalah kelewatan pembayaran dari pihak kontraktor...sudahkah difikirkan? Sudahkah segala ketetapan yang diperlukan pihak kontraktor untuk pembayaran telah diuruskan dengan sempurna? 

Nampaknya, agak kucar-kacir! Pihak pengurusan masih lagi tercari-cari kaedah yang boleh diguna pakai, masa mereka banyak terbuang kerana tidak tahu skop kerja sendiri, tiada penugasan kerja...mungkin kerana kurang percaya pada kakitangan sendiri...

Hakikatnya, selagi kelemahan ini tidak diperbetulkan tidak mungkin permasalahan yang menimpa syarikat ini dapat diatasi....ketidak puasan dihati pekerja akan terus membara ....akhirnya syarikat juga yang akan menderita. Syarikat hanyalah satu kelonsong yang kosong, yang mengisi dan mewarnai kelonsong ini adalah kakitangannya. Sedarlah!!!

Jangan biarkan retak menanti belah....sayang sungguh! Syarikat harus sedar dari 'mimpi indah' mereka. Selami kembali asal nawaitu mereka semasa memulakan syarikat ini dan projek yang diberi...janganlah lupa diri! Kembalilah ke pangkal jalan!

Maruah Melayu harus dijaga, jangan terus diperlekehkan sebagai bangsa yang malas, tak berwibawa dan tak pandai berniaga tapi asyik terus meminta-minta!!! Kita tidak boleh berada ditampuk yang lama, semasa dijajah dan minda terjajah. Kita harus keluar dari kotak 'selamat' ...lakukan anjakan paradigma dalam meniti perjuangan yang baru!!! 

Apa jua tindakan kita, mulakan langkah dengan Bismallah, semoga sentiasa dilindungi dan diberkati Allah.

3 comments:

  1. abe MIE nak komen...

    kak ton kata,

    majikan-majikan ini sering berpeluk tubuh, membisu seribu bahasa dan tak mahu memberi penjelasan kepada kakitangan mereka...

    BAIK MAJIKAN PELUK TUBUH SENDIRI DARIPADA
    PELUK ORANG LAIN. KES NYANYA LAK.

    yang saya setuju dengan Kak Ton

    Pernahkah majikan-majikan ini terfikir yang pekerja-pekerja juga mempunyai tanggung-jawab masing-masing; membayar sewa rumah, air dan letrik, kos sara hidup yang lain termasuk tambang untuk ke tempat kerja?

    ReplyDelete
  2. lupa nak komen yang no2.

    Majikan ingat kita nie buruh binaan. dok umah setingan, curi letrik, guna pelita ayam, pakai baju dibuat dengan guni, makan sayur rumput...laut sosej hehehhe...

    ReplyDelete