Wednesday 9 December 2009

Kerana Nila Setitik....

Mereka masih lagi tidak insaf! Masih lagi membutakan mata dan hati malah data pemprosesan minda turut dibekukan. Mengapa? Masih tidak cukup lagikah pengorbanan yang telah dilakukan oleh kita, orang-orang Melayu dan beragama Islam! Dimanakah maruah kita?

Benar...kita orang Islam! Kita harus banyak bersabar dalam menempuhi dugaan dan cabaran polemik politik yang menggugat kesetiaan insan yang bernama anak MALAYSIA, anak MELAYU JATI yang kasihkan negara yang tercinta. Tapi...sampai bilakah kita harus mendiamkan diri tanpa menyatakan pandangan diri, hasrat sebenar yang terkandung didalam hati! Sampai bila???

Adakah kita perlu tunggu sehingga dijajah baru kita akan masuk gelanggang dengan bunga-bunga silat semula? Kenapa? Mahu menunjuk langkah perwira, agar nama dijulang apabila berjaya menundukkan 'mereka-mereka' yang dikatakan 'pembawa bencana'???

Hah! Sememangnya Melayu mudah lupa! Lupa akan segala penat-jerih pahlawan -pahlawan yang berperang menuntut kebebasan negara! Lupa akan segala titisan darah yang membasahi bumi merdeka ini.

Sejarah pastinya akan berulang! Tapi kali ini, janganlah harap ianya akan menyebelahi kita, orang-orang Melayu. JANGAN HARAP!

Cuba lihat sekeliling kita. Berapa ramaikah orang-orang Melayu yang bersedia untuk melanggani kedai-kedai milik orang Melayu itu sendiri? 100..200...500...1000??? Kita boleh kira dengan jari sebenarnya!

Orang-orang Melayu sendiri lebih gemar melanggani kedai bangsa asing. Tengoklah yang berderet membanjiri kedai mamak Kayu Nasi Kandar atau Pelita Nasi Kandar. Ada juga yang sanggup menghabiskan duit dikedai Kopitiam, tak kiralah kepunyaan siapa...asalkan kopitiam. Yang rasa diri mereka "bourgeois" atau Melayu Moden yang trendy pula akan menghiasi ruang-ruang Starbucks atau Coffee Beans. Itu namanya Melayu!!!

Tapi..apa jadi dengan kedai-kedai anak watan kita? Ianya akan menjadi popular sekiranya terdapat artis-artis yang sedang 'top' bersidai disitu...itu pun untuk sementara waktu sahaja. Yang lainnya...lenggang...selenggang-lenggangnya! Sebab, kedai Melayu tu kecil, tak ada kelas!

Kalau orang Melayu sendiri tidak mahu menaikkan perniagaan bangsanya sendiri, siapa lagi? Cuba tengok bangsa Cina cukuplah! Mereka akan sentiasa melanggani kedai sebangsa mereka. Sebabnya? "Kalau Gua tak lak beli barang dia, sapa mau beli o! Orang Cina , mesti tolong orang Cina juga o! Ta lak kila, MCA ka, DAP ka, Gerakan..sume sama juga o...orang Cina!"

Hakikatnya begitulah bangsa asing memartabatkan bangsanya sendiri! Tapi Melayu............???

Masakini, kita disuruh lagi 'bersedekah jariah', menjual satu-satunya harta yang sekiranya digadai tidak mungkin dapat ditebus kembali. KEISTIMEWAAN BUMIPUTRA, HAK ORANG MELAYU dan KEDAULATAN KESULTANAN MELAYU!!!

Demi kesamarataan katanya, orang Melayu disuruh menggadaikan semua itu. Semuanya atas nama Semangat 1Malaysia!

Adakah ini wajar? Mengapa kita harus melemparkan segala hak-hak orang Melayu yang diperjuangkan selama ini oleh pejuang Bangsa yang akhirnya termaktub di dalam perlembagaan negara begitu sahaja? Siapakah kita! Apakah pengorbanan mereka itu sia-sia belaka dan tiada nilai sesen jua? Apakah erti kemerdekaan sebenarnya?

Semangat 1Malaysia sepatutnya berpaksikan perpaduan, saling-hormat menghormati di kalangan rakyat Malaysia yang berbilang bangsa, kaum, agama dan budaya. Seharusnya, kita saling berpegang teguh kepada rasa semangat anak Malaysia, bukan menuntut sesuatu bangsa itu menggadaikan sebahagian dari hak-hak mereka.

Cuba fikirkan, siapa yang akan membela nasib anak-anak Melayu sekiranya hak-hak mereka dilupuskan? Ahli politik Melayu? UMNO...PAS...??? PKR...jauh sekali! Siapa???

TIADA! NADA! ILLEK! NEHI! NONE! ZILCH! PU!

Tiada seorang pun yang akan sanggup ke hadapan! Semuanya akan menikus, semuanya menjadi Pak Turut, ikut sahaja cakap ketua...seperti lembu dicucuk hidung, menurut sahaja! Bukan apa, sebenarnya orang-orang Melayu sangat takut dengan bayangan mereka sendiri, lebih-lebih lagi ketua politik! Mereka takut akan kehilangan pengikut, takut... tiada orang yang akan mengundi mereka, takut... kalah pilihan-raya! Kerana ketakutan inilah mereka sanggup mengorbankan hak anak bangsa sendiri.

Siapa yang untung? Sudah pastinya bukan orang Melayu! Semua bangsa... melainkan Melayu. Cina, India, Banggela, Indonesia, Kemboja, Siam....apa bangsa jua...melainkan Melayu!

Kemana perginya orang Melayu? Hilang dimamah bangsanya sendiri yang menjual harga diri! Manakan tidak, atas Semangat 1Malaysia jua, bangsa Melayu berperangan sesama sendiri walaupun seagama! Atas semangat ini jua, orang-orang Melayu sama seperti Hamas dan.....

Kenapa UMNO dan PAS umpama anjing dengan bayang-bayangnya? Kenapa tidak bersatu atas nama 1Malaysia, Islam dan Orang Melayu?

Sekiranya polemik ini tidak dicaturkan memihak kepada 1bangsa dan 1Agama, alamatnya...tiada lagi Malaysia merdeka yang diamanahkan kepada kita. Sebaliknya, akan terdapat satu Republik yang baru...Republik Malaysia!

Apakan tidak, kedaulatan Sultan sanggup disoal, dibawa berdebat tanpa segan-silu, dicerca dan dihina begitu rupa! Suatu masa dahulu, perkara sebegitu tidak akan terjumpa...maruah raja dijaga! Namun tidak lagi!!!

Bukan itu sahaja, agama islam juga dipersenda! Mengapa?

Tepuk dada tanya selera!!!

Sekiranya ketua-ketua masih lagi dibuai rasa selesa, saling melepaskan tembolok mereka sahaja, lupa amanah dan lupa pegangan....maka tergadailah bangsa Melayu, tergadailah martabat raja dan tergadailah negara yang dinama Malaysia.

Kita akan 'terjajah' semula! Menjadi bahan ketawa sebagai bangsa yang tidak berwibawa! Siapa kata Melayu tidak akan hilang didunia? Kita yang menanam diri anak bangsa...kita yang membiar sejarah berulang semula!



Nukilan rasa ini hanyalah sebagai satu NOTA KESEDARAN buat anak-anak bangsa yang masih leka berada di dalam kotak keselesaan mereka. Anjakan paradigma diperlukan untuk menjadi sebuah bangsa yang berwibawa. Ianya tidak ditujukan kepada lain-lain kaum hanyalah buat orang-orang Melayu yang masih lena


No comments:

Post a Comment