Thursday 10 December 2009

pucuk dicita.......

Sememangnya zaman remaja begitu indah sekali. Masa itulah kita mula belajar untuk mengenali diri, belajar berkenalan, rakus dengan keinginan, tidak mengenal erti kesabaran. Ya! zaman remaja memang banyak pancaroba.

Melihat telatah anak-anak yang meningkat dewasa, aku sering tertawa dan terkedu! Iyelah..ada kalanya tindakan mereka membuat kita kurang selesa, nak dipulas telinga ...dah tua, disebat... mereka lagi besar dari kita, nak dimarahi ...merajuk pula..kalu lari dari rumah..mampus kita!!! Heh...heh...heh!

Tapi..kalu berkias..mana mereka nak faham! Jadi yang terbaik, kita bersemuka dan terus menyatakan perasaan kita, pendapat kita ..walaupun tidak diminta. Sebabnya..kita adalah ibu bapa yang sering prihatin akan mereka dan ingin memastikan mereka tidak terbolos ke dalam lubang yang digali tanpa disedari!

Biasalah..kalau anak terjatuh..ibu akan terus menerpa, takut anak-anak tercedera...Memang naluri ibu sebegitu rupa!

Ada kalanya, keprihatinan ibu bapa disalah ertikan. Pelbagai tuduhan dilemparkan sama ada secara lahiriah atau sebaliknya, kesannya masih serupa. Terhiris hati juga...walau sedikit...pedih seperti jari yang luka tercucur pula garam yang halus..pedihhhhhhh!!!

Tapi ..pada masa yang sama mereka menjadi penghibur kita. Gelak-tawa, sakat-menyakat adalah perkara biasa. Memang tak kering gusi dibuatnya. Apabila mereka tiada di sisi terasa sangat kehilangan mereka.

Begitulah perasaan ibu bapa kita semasa kita muda-remaja!

Hanya satu harapan dan peringatan buat semua muda-remaja. Sebelum terbujur-kaku dan pintu taubat tertutup buat selama-lamanya, ingatlah......dosa dan pahala bukan perkara mainan, hidup bukan menongkat langit, amalan dan iman pakaian setiap insan! Jangan sekali-kali tergegar tiang seri keimanan itu...buruk padahnya!


No comments:

Post a Comment