Monday 14 December 2009

Menggalas Impian....


Apakah hajat dan impian Tahun Baru kamu?

Persoalan ini sering kali dimajukan pabila muncul Tahun Baru, tidak kira apa bangsa sekali pun, ia tetap ditanya, tetap dirujuk dan disenaraikan. Tapi, adakah jawapan yang diberi benar-benar mencerminkan impian dan perancangan teliti yang akan dilaksanakan tatkala itu..atau pun ia merupakan jawapan spontan yang diberi tanpa mengambil kira keupayaan dan kerangka perancangan yang dibuat.

Apa yang pasti, tidak semua orang akan cuba menterjemahkan impian itu kepada satu bentuk perancangan yang boleh diguna pakai setelah mengambil kira beberapa faktor yang akan menentukan pelaksanaan dan kejayaan perancangan itu nanti. Dalam erti kata lainnya, hanya 10% sahaja impian yang dirakamkan akan dapat diterjemahkan dan mendatangkan hasil yang bersesuaian. Yang lainnya, tinggal sebagai impian semata-mata. Indah menjadi buaian mimpi di siang hari sekadar melepaskan batuk di tangga!

Yang pastinya, ketibaan Tahun Baru 2010 akan disambut dengan meriah sekali walaupun keadaan ekonomi masih belum menentu. Muda-mudi akan terus berpesta, berhibur dan dihiburkan dengan pelbagai majlis dan konsert menyambut Tahun Baru. Termasuk muda-mudi Islam akan dihanyutkan dalam denyutan irama Tahun Baru, tanpa perasaan segan-silu, tiada batasan halal dan haram! Asyik...memang sungguh mengasyikkan...!

Bagaimana pula dengan sambutan Tahun Baru Islam pula? Adakah, anak-anak muda Islam ini pernah terfikir untuk meraikannya dengan bermunajat,berqasidah, berzanji, berusrah atau menghadiri majlis-majlis ilmu? Jauh sekali!!! Selalunya majlis sedemikian akan dihadiri oleh orang-orang yang lebih dewasa, yang ‘terlebih matang’...jarang terjumpa anak-anak muda ..kalau ada pun boleh dihitung dengan sebelah tapak tangan sahaja!

Mengapa jadi sedemikian? Mereka rasakan diri masih muda, masih mempunyai banyak masa untuk bertaubat dan mendekati diri dengan Yang Maha Esa! Bagi mereka, usia muda adalah masa untuk menikmati kesemuanya supaya tidak menyesal di kala diri dimamah usia tua.

Hijrah 1431 akan mengapai beberapa hari lagi pabila Hijrah 1430 melabuhkan tirainya. Bagaimana dengan impian anda? Adakah akan dipanjatkan doa semasa itu atau pun tunggu 1 Januari baru dilakarkan?

Bagi diri ku...hasrat sudah tertanam ke dalam sanubari...buat diri dan keluarga. Hanya satu ku impikan buat negara yang tercinta!

Bertautlah kembali orang-orang Islam kepada satu, kepada Allah yang Maha Esa, tanpa dibatasi oleh fahaman politik. Usah dibayangi oleh perasaan syak wasangka dan tamak haloba yang boleh menjatuhkan sesebuah negara dan keluarga.

Bangunlah, lihat dan bermuhasabah agar tidak terleka dengan arus kebaratan yang asyik dikejarkan di atas tiket pemodenan. Yang terpesong, pulanglah ke pangkal jalan...yang lurus, maju terus ke hadapan dan jangan lupa untuk mengepit tangan mereka yang masih bertatih terhuyung-hayang!

Islam itu indah! Al-Quran itu pelengkap dan panduan buat umat Islam. Tiada kekurangan nya dan tiada ia ketinggalan zaman...! Jangan sesekali dibiarkan Islam dipersendakan dan dikotak-katikkan.

Buat semua... Selamat Melangkah ke Hijrah 1431, semoga sentiasa diberkati dan ditunjukkan jalan yang benar lagi lurus!


Amin....


No comments:

Post a Comment